DutchEnglishFrenchGermanItalianPortugueseSpanishTurkishArabic
  • ondersteund door 42.928 vrienden
  • waarvan 2.713 geverifieerde medisch professionals

jun 7, 2022

Essentie van vrije, onafhankelijke wetenschap

jun 7, 2022

Eline van den Broek-Altenburg (PhD, gezondheidseconoom, epidemioloog en biostatisticus) in gesprek met Marianne Zwagerman over de brief van Marc Bonten en Marion Koopmans in de Volkskrant waarin zij oproepen tot de ‘bescherming van wetenschappers’.

Van den Broek deed naar aanleiding van deze brief een oproep aan minister Robbert Dijkgraaf om zich ook hard te maken voor de wetenschappers die wél kritisch zijn op het overheidsbeleid. De Volkskrant weigerde haar reactie af te drukken en ook het opiniestuk van Dr. Ir. Martijntje Smits en Dr. Jona Walk werd geweigerd door de Volkskrant.

Het Artsen Collectief ziet al sinds 2020 de openheid uit het wetenschappelijk debat verdwijnen. Adviezen en maatregelen werden met stelligheid afgekondigd. Er ontstond een ‘overheidsperspectief’ dat vrijwel geen andere inzichten toeliet en eensgezind door de media werd uitgedragen. Hierdoor ontstond in onze ogen bij de bevolking te gemakkelijk het idee dat het beleid wetenschappelijk gefundeerd en werkzaam zou zijn en dat er geen andere opties waren.

Wetenschap gaat juist over twijfelen en vragen stellen. Een wetenschappelijke theorie kan te allen tijde weerlegd worden. Dat is de essentie van vrije, onafhankelijke wetenschap. Hiervoor is vrije en respectvolle dialoog noodzakelijk.

Het gesprek tussen Van den Broek en Zwagermans kun je hier terugkijken:

 

Spread the love

Steun ons, word vriend!
Samen staan we sterker. Van angst terug naar vertrouwen!

Disclaimer: Het Artsen Collectief is niet verantwoordelijk voor de inhoud op de genoemde pagina’s van externen waar naar verwezen wordt. Het delen van een pagina betekent niet dat het Artsen Collectief alle opvattingen deelt. Het Artsen Collectief ondersteunt het inwinnen en delen van (medische) informatie zonder censuur om een open gesprek / wetenschappelijke discussie te stimuleren.