In De Nieuwe Wereld gaat Ad Verbrugge 25/10 met medisch adviseur Wendy Mittemeijer-Ooteman in gesprek over de farmaceutische industrie. “Het afgelopen jaar heb ik me regelmatig afgevraagd: ‘Waar is de ethiek? Zeker als je kijkt naar hoe de vaccinatiecampagne zich gericht heeft tot mensen en de manier waarop de vaccins werden verkocht. Hoe mensen werden verleid om het te nemen. Ik had vaak het gevoel dat daar de ethiek van tafel werd geveegd,” zegt Wendy. Ze is werkzaam bij het toezichtsorgaan van een grote farmaceut en stelt dat de vaccinatiecampagne van de overheid strijdig is met de ethische richtlijnen van de farmaceutische industrie. Wendy zegt ook dat veel strategieën zijn ingezet omdat ze werken, maar dat zij zich afvraagt of daar wel met een ethische bril naar is gekeken.
“Ik heb echt met verbazing zitten kijken naar het rijksvaccinatieprogramma en dan met name naar de marketing daarvan. Want je mag reclame maken voor het rijksvaccinatieprogramma en dat begon nog wel vrij rustig met: ‘Stroop je mouw op’. Daar zat niet heel veel voorlichting in, dat viel me meteen op. Wat communiceer je nou eigenlijk? Het werd steeds agressiever en ik miste echt een stuk informatie ook, een stuk balans, de nuance. Er werden allerlei dingen geroepen waarvan ik dacht: daar is toch nog helemaal geen bewijs voor? Je beschermt een ander? Terwijl het CBG en het RIVM gewoon zeiden dat er op dit moment geen bewijs is dat je met het vaccin een ander beschermt. Dat viel mij wel op. Hoe kun je dit dan zo stellig beweren?”
Hele aflevering van De Nieuwe Wereld kijken via:
In de farmaceutische industrie geldt dat je de primaire gebruiksreden van een geneesmiddel moet communiceren. Daarnaast meld je ook de risico’s. “Je moet duidelijk maken waar je het voor neemt,” zegt Wendy Mittemeijer-Ooteman. “En dit zijn allemaal niet medische redenen. Het is helemaal niet aangetoond dat je bijvoorbeeld een ander beschermt. Er staat niet op de bijsluiter dat je met dat vaccin weer kan dansen! Het gaat erom dat je minder kans hebt op klachten. Dat is de kracht van het vaccin. Daar zijn ook mooie studies over. Dat kun je ook heel goed communiceren en heel veel mensen willen het vaccin ook om die reden.”
“De campagne werd alleen maar nog agressiever. Er werd steeds gekeken: wie zijn er nu nog niet gevaccineerd? Dan zag je die campagne zich weer richten op een nieuwe doelgroep. Op een gegeven moment werden het de adolescenten, ‘Dansen met Janssen’ kwam toen. Iedere keer als ik dacht dat het niet gekker kon, werd het toch weer gekker. Er is niets mis met reclame maken voor een vaccinatieprogramma, maar er zijn zoveel andere manieren om reclame te maken en om mensen te bewegen om een vaccin te nemen. Heb ook respect voor het feit dat ieder mens anders is, dat de een het misschien wel nodig heeft en de ander niet. Geef mensen daar een keuze in. En die keuze werd jongeren eigenlijk geheel ontnomen. Mensen zijn het ook gaan nemen om weer te kunnen dansen, om op vakantie te kunnen. Dat zijn allemaal niet de juiste redenen om een geneesmiddel te nemen. En ik vind het heel kwalijk dat dat op die manier is ingezet. De geneesmiddelenwet staat dat helemaal niet toe.