DutchEnglishFrenchGermanItalianPortugueseSpanishTurkishArabic
  • ondersteund door 41.389 vrienden
  • waarvan 2.584 geverifieerde medici

dec 23, 2021

Angstig? Gebruik het Angst-Reductie-Stappenplan

dec 23, 2021

(of geef het aan iemand die het gebruiken kan!)

Wanneer maak jij de beste keuzes? Als je angstig bent? Nee toch? Vergelijk het met voetbal – sorry dames, dit artikel is door een man geschreven – waarbij paniekvoetbal doorgaans geen succesvolle tactiek is. Voetbalteams over de hele wereld, van kelderklasse tot Champions League, spelen de beste wedstrijden vanuit zelfvertrouwen en vertrouwen in elkaar. Wil jij ook keuzes maken vanuit vertrouwen in plaats van angst? Volg dan dit stappenplan om je angst te reduceren.

Stap 1: Check of je angst reëel is

Wordt jouw angst gestaafd door de werkelijkheid? Of heeft je hoofd er een flinke draai aan gegeven? Ga bij jezelf na welke angsten je hebt en of ze overeenkomen met de realiteit. Ben je bijvoorbeeld bang voor de polarisatie in de maatschappij en dat mensen elkaar in de haren vliegen? Check dan in gesprekken met collega’s, vrienden of familieleden of dat ook echt zo is.

Is het in jouw leven net zo erg als dat wat op tv en social media voorbij komt?

Stap 2: Kalmeer zo je angst

Angst is een sterke drijfveer. Het is vaak ook een slechte raadgever. En, eerlijk is eerlijk, het nieuws liegt er niet om en wakkert onze angst flink aan. Dagelijks zoveel negativiteit kan een mens niet verwerken. Onze tip? Zet radio en tv uit en je social media op stil. Ervaar vervolgens hoe je hoofd en je lichaam tot rust komen. Door dit te doen, kalmeert ook de angst.

Stap 3: Onderzoek waar je angst vandaan komt

Wanneer voel jij je angstig? Waar komt jouw angst vandaan? Het zijn reële vragen die je jezelf mag stellen want de angsten die je nu ervaart, kunnen oude angsten zijn die worden opgerakeld. Ze komen dan dus ergens anders vandaan. Van waar en wanneer? Dat is niet altijd helder maar door jezelf deze vragen te stellen, creëer je de ruimte in je hoofd om daar achter te komen. Bewustwording omtrent de manier waarop angst bij jou werkt, kan helpen er beter mee om te gaan. Het kan er zelfs voor zorgen dat je angst afneemt of verdwijnt. Kom je er alleen niet uit? Zoek dan contact met een coach of therapeut.

Stap 4: Kijk je angst aan

Je angst onderdrukken heeft weinig zin. Alles wat je wegduwt, komt uiteindelijk met meer kracht naar boven. Zo werkt het. Durf je je angst onder ogen te zien? Hoe afschrikwekkend dat ook lijkt, het is het beste wat je kunt doen. Leren omgaan met angst begint met het erkennen ervan. Ook hier kun je misschien de hulp van een coach of therapeut goed bij gebruiken.

Stap 5: Geef je angst de ruimte: ga de natuur in en/of praat erover

De natuur heeft geen oordeel over jou of je angst. Bomen, dieren, de buitenlucht, ze zijn er gewoon. Buiten geef je je angst letterlijk de ruimte en kun je er rustig over mijmeren. Door te bewegen in de natuur maak je het anti-stress hormoon endorfine aan. De kans is dus groot dat je je na een wandeling in het groen sowieso een stuk beter voelt. Een andere manier van ruimte geven aan je angst is erover praten met iemand die je vertrouwt. Het delen van wat je bezighoudt kan je helpen je angst te relativeren en vertrouwen te ontwikkelen. Ook hier kan een coach of therapeut uitkomst bieden.

Onze whitepaper boordevol tips, inspiratie en stappenplannen voor het voeren van een open gesprek download je hier >

Spread the love

Steun ons, word vriend!
Samen staan we sterker. Van angst terug naar vertrouwen!

Disclaimer: Het Artsen Collectief is niet verantwoordelijk voor de inhoud op de genoemde pagina’s van externen waar naar verwezen wordt. Het delen van een pagina betekent niet dat het Artsen Collectief alle opvattingen deelt. Het Artsen Collectief ondersteunt het inwinnen en delen van (medische) informatie zonder censuur om een open gesprek / wetenschappelijke discussie te stimuleren.