DutchEnglishFrenchGermanItalianPortugueseSpanishTurkishArabic
  • ondersteund door 42.788 vrienden
  • waarvan 2.704 geverifieerde medici

dec 24, 2021

De-Anti-Polarisatie-Top-10

dec 24, 2021

Sla een krant open, bekijk het nieuws op tv of scroll door een tijdlijn op social media en het lijkt alsof we lijnrecht tegenover elkaar staan. De vraag is natuurlijk of dat wat in de media verschijnt, strookt met de werkelijkheid. Maar toch, laten we ervan uitgaan dat we tegenover elkaar staan, dat nuance niet meer bestaat. Wat kunnen we dan doen om ‘dag’ te zeggen tegen de polarisatie en ‘hallo’ tegen luisteren, zodat we weer verbinding maken met en begrip krijgen voor elkaar? Want zeg nou zelf, heel fijn was het niet, die hoogoplopende discussies met je familie, vrienden en collega’s. Toch? Wij vonden er in elk geval niks aan.

Gelukkig kan het anders! We hebben een Top 10 samengesteld die je kunt gebruiken bij elk (beladen) gesprek. Hij begint met een grondregel die zó voor de hand ligt dat je hem bijna vergeet: je mag het oneens zijn met elkaar! Ja, echt, dat mag. Het doel is namelijk verbinding en begrip, weet je nog? Als je deze eerste tip als uitgangspunt neemt, voorkom je dat elk meningsverschil eindigt in een knetterende ruzie:

1. Let’s agree to disagree

De Engelse taal kan zo bondig zijn. In het Nederlands zou het worden: Kunnen we het erover eens zijn dat we het niet met elkaar eens hoeven te zijn? Als je met deze vraag het gesprek begint, is de kans groot dat je meteen de angel verwijdert en ruimte maakt om echt te luisteren naar elkaars drijfveren en standpunten.

2. Wees bewust

Je bewust zijn van je eigen houding is belangrijk. Hoe voel je je? Wat wil je bereiken met het gesprek? Als je je bewust bent van hoe je het gesprek ingaat en, indien nodig, jezelf kalmeert, kun je de beste versie van jezelf geven. Om jezelf de juiste mindset te geven, kan een kort rustmoment van tevoren wonderen doen. Met ademhalingsoefeningen en bewuste, positieve voornemens creëer je een vruchtbare bedding voor het gesprek.

3. Goede intenties

Diep van binnen willen de meesten van ons hetzelfde: erkenning, liefde en waardering. Je gesprekspartner wil dat hoogstwaarschijnlijk ook. Ga er daarom vanuit dat hij of zij het goed bedoelt, net als jij. Moeilijk? Dat kan het zeker zijn maar als je kunt starten met vertrouwen in je medemens ontstaat een ander gesprek dan wanneer wantrouwen de basis is. Het is hoe dan ook het proberen waard!

4. Luister om te begrijpen

Geef wat je wil ontvangen is een prachtige uitspraak van de oude Chinese wijsgeer Lao Tse. Hoe kun je van iemand verwachten dat hij of zij naar jouw standpunt luistert als je zelf niet bereid bent echt te luisteren? Om werkelijk te kunnen luisteren is het nodig dat je je (voor)oordelen over het onderwerp of de ander even parkeert. Luister om te begrijpen, niet om meteen te antwoorden of te oordelen. Dat geeft ruimte, juist in gesprekken waarin principiële kwesties aan de orde komen.

5. Zie je een zes of een negen?

Als je een zes op tafel legt en je staat tegenover elkaar, ziet de één een zes en de ander een negen. Zo werkt het vaak ook in de gesprekken over corona. Iemand kan vanuit zijn positie, die door allerlei factoren wordt bepaald zoals opvoeding, overtuigingen en (traumatische) ervaringen, een heel andere kijk op dingen hebben dan jij. Als je je in elkaars positie en achtergrond kunt verdiepen, hoe lastig dat misschien ook is, zul je merken dat het wederzijdse begrip groeit.

6. Wees nieuwsgierig

Uit bovenstaande tip vloeit deze voort. Nieuwsgierigheid lijkt voor veel kinderen een grondhouding te zijn. Als volwassenen raken we dat een beetje kwijt en denken we vaak alles wel te weten. óók over de ander. Wat we je willen meegeven, is dat ouderwets nieuwsgierig zijn naar elkaar een positieve sfeer aan het gesprek geeft waardoor je in contact kunt blijven.

7. Wees lief

Als we simpelweg een beetje liever voor elkaar zijn, lopen onze gesprekken over corona ook een stuk beter. Ga maar na; met wie voer je betere gesprekken? Met boze of met zachtaardige mensen? Als je begint aan een gesprek, geef dan eens een compliment of spreek je waardering uit. Je zult versteld staan van de open en positieve toon die je daarmee zet.

8. Lachen mag

Je zou het bijna vergeten nu veel mensen zo bang en zorgelijk zijn maar lachen is niet verboden. Humor werkt relativerend en lachen is daadwerkelijk gezond. Maar bovenal: er is weinig wat zo verbindend werkt als samen ergens om schaterlachen. Die ontspanning kunnen we goed gebruiken. Aarzel dus niet om er af en toe een grap in te gooien. Het geeft lucht en ontlading.

9. Zet de tv uit

Is het nieuws op tv en social media goed of slecht voor je gemoedsrust? Doordat de berichtgeving overwegend angstaanjagend en negatief is, moet je sterk in je schoenen staan om positief te blijven. Waarschijnlijk heeft alle negativiteit onbewust ook meer invloed op je dan je in de gaten hebt. Wil je een goed gesprek voeren? Zet jezelf een tijdje op een media-dieet. En nu we het er toch over hebben: een media-dieet is hoe dan ook verstandig.

3. Pak je nachtrust

Zit jij lekker en stabiel in je vel als je moe bent? Waarschijnlijk niet. Je fit en uitgerust voelen helpt enorm als je een goed gesprek wilt voeren. Niet in de laatste plaats omdat je dan beter in staat bent je emoties te reguleren. Heel handig bij een onderwerp waarbij die emoties juist zo hoog dreigen op te lopen. Bijkomend voordeel? Voldoende slaap is van essentieel belang voor je gezondheid!

Onze whitepaper boordevol tips, inspiratie en stappenplannen voor het voeren van een open gesprek download je hier >

Spread the love

Steun ons, word vriend!
Samen staan we sterker. Van angst terug naar vertrouwen!

Disclaimer: Het Artsen Collectief is niet verantwoordelijk voor de inhoud op de genoemde pagina’s van externen waar naar verwezen wordt. Het delen van een pagina betekent niet dat het Artsen Collectief alle opvattingen deelt. Het Artsen Collectief ondersteunt het inwinnen en delen van (medische) informatie zonder censuur om een open gesprek / wetenschappelijke discussie te stimuleren.